طرح مالی شرکت مخابرات خراسان رضوی

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
طرح مالي شرکت مخابرات خراسان رضوي در 43 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان

بخش اول : تاريخچه شرکت مخابرات و چارت سازماني

طرح جامع مشترکين 3

شرح وظايف 10

بخش دوم : توضيحي بر قسمت بررسي حسابها و فرم هاي مربوط

فرم هاي مربوط 12

بخش سوم : شرح عمليات اداره موجودي کالا

شرح عمليات 14

برگشت کالا به انبار 18

خريد 27

چرخه ورود و خروج کالا به انبار 38

حواله انبار 39




تاريخچه شرکت مخابرات خراسان

اولين مرکز تلفن استان خراسان در شهر مقدس مشهد با نصب 70 شماره تلفن مغناطيسي در سال 1298 مورد بهره برداري قرار گرفت و طي سالهاي 1298 لغايت 1357 تعداد مرکز خودکار تلفن شهري 9 مرکز افزايش يافت. طي برنامه پنج سال اول با راه اندازي 29 مرکز ,مجموع مراکز تلفن استان به 95 مرکز رسيد.

مطابق با برنامه توسعه پنج سال دوم تاسيس 139 مرکز تلفن جديد پيش بيني شد که طي برنامه پنج سال دوم تعداد مرکز تلفن شهري به 252 مرکز افزايش يافت. شايان ذکر است کليه عمليات نصب و راه اندازي مراکز اعم از کم ظرفيت و پر ظرفيت توسط پرسنل استان صورت گرفته است.

در ابتداي پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي تعداد تلفنهاي منصوبه استان خراسان 64747 شماره بوده است و با بر نامه ريزيهاي بعمل آمده طي برنامه اول7124 14شماره در سطح استان نصب شده است.

عملکرد نصب سوئيچ از ابتداي برنامه سوم به ميزان بيش از 417000 شماره مي باشد که با نصب هاي انجام شده طي سال 1381 منصوبه استان به تعداد کل 1146972شماره افزايش يافته است.

طرح جامع مشترکين

مخابرات به عنوان يکي از شاخص ترين ارکان نظام مديريت استراتژيک کشور در راستاي تحقق و پياده سازي برنامه هاي جامع، يکي از پيشگامان پياده سازي، سرويس دهي و خدمت رساني به مشتريان محسوب مي شود و در اين راستا شرکت مخابرات خراسان با بکارگيري فناوري نوين و زير ساخت قوي و وسيع شبکه اي مي تواند بعنوان متولي ساختار ارتباطي کشور گامهاي اساسي در جهت نيل به MISSION و VISION شرکت و اهداف بلند مدت خدمت رساني بردارد به گونه اي که با شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهديدات، رضايت مشتريان را با عنايت به طرح تکريم ارباب رجوع (مشتري مداري) در پي داشته باشد و اين امر ارتقاء کيفي و کمي تکنولوژي و دانش به روز در سيستمهاي سخت افزاري و نرم افزاري را سبب خواهد شد.

يکي از وظايف مهم شرکت مخابرات سرويس دهي به مشترکين در مراکز تلفن شهري به صورت سريع و دقيق است به نحوي که مشتريان مي توانند از لحظه ورود (متقاضي) تا پيوستن به خانواده مخابرات (مشترک) کليه مراحل و عمليات لازم را جهت ثبت نام تا دايري از طريق سيستمها و با مراجعه به يک مرکز يا دفتر در تمام سطح شهر به طور مکانيزه طي نمايند. با توجه به وجود سيستمهاي مکانيزه متعدد در زمينه هاي مشترکين، متقاضيان و واگذاري خطوط که بعضا با FOXPRO نوشته شده بودند و پشتيباني مناسبي نيز نداشتند اداره خدمات رايانه اي در زمستان 1378 بر آن شد تا پروژه اي را در قالب طرحهاي جامع، به نام طرح جامع مشترکين در شرکت مخابرات خراسان شروع نمايد و تيمي متشکل از کارشناسان اين اداره کار را بر روي آن شروع کردند. در اين طرح، مرکز تلفن در قالب هفت زير سيستم متقاضيان، مشترکين، پاسخگويي آبونمان، MDF، واگذاري خطوط، رئيس مرکز، و سالن دستگاه تعريف شده است که در طرح اول هر يک از زير سيستمها با هم در داخل مرکز (با وجود يک سرور) در مرکز و سرورها با سرور موجو در اداره خدمات رايانه اي ارتباط داشتند که اين کار در محل يک مرکز (در هر ناحيه) مستقر بود نيز ارتباط داشتند که اين کار REPLICATION بين قسمتها را توسط هماهنگ سازي مي طلبيد. در اين ارتباط دفاتر ارتباطي و دفاتر مشترکين (جدا از محل مرکز) نيز نقش عمده اي را بازي مي کردند. در طرح بعدي با نصب SQL، سرور مراکز جمع آوري و همه زير سيستمها با يک سرور در محل اداره خدمات رايانه اي مرتبط شدند.

GIS مجموعه فعاليتهاي انجام شده در شركت مخابرات خراسان در زمينه:

خريد ، ويرايش و آماده كردن نقشه هاي پايه شهري با مقياس 1:2000 و استاني با مقياس 1:25000 بصورت GIS Ready خريد نرم افزار جامع طراحي و مديريت اطلاعات مكاني مخابرات به منظور مكانيزه كردن بخش طراحي شبكه كابل كاغذي بر روي نقش هاي پايه شهري بصورت GIS كامل پياده كردن تاسيسات مخابراتي بين شهري نظير ايستگاههاي ماكروويو ، موبايل ، Data و ... بر روي نقشه هاي 25000/1 و اتصال داده هاي توصيفي مورد نياز به آنها انعقاد قرارداد با بخش خصوصي به منظور پياده كردن تاسيسات شبكه كابل موجود در نقشه هاي انعقاد قرارداد با بخش خصوصي به منظور تعيه نرم افزار WebGIS بمنظور استفاده از نقشه هاي GIS براي ساير افراد از طريق اينترنت پروژه BC4C يکي از بزرگترين پروژه هاي IT مخابراتي در سطح کشور مي باشد که اولين بار توسط شرکت مخابرات استان خراسان رضوي در حال انجام مي باشد. اين پروژه از حدود سه سال قبل با تشکيل تيمي از کارشناسان IT شرکت شروع به کار کرد و پس از بررسي دقيق کارشناسي و مشاهده نمونه هاي مختلف و مطرح خارجي و مسائل فني مرتبط، هم اکنون در مرحله انتخاب پيمانکار مي باشد که با اتمام اين پروژه مشترکين محترم قادر به استفاده از سرويس هاي متنوع و مفيد آن خواهند بود.

BC4C از سه قسمت اصلي Billing Center يا مرکز محاسبات Customer يا خدمات مشترکين و Contact Center يا مرکز تماس مي باشد که وظيفه ارائه سرويسهاي مختلف از کانالهاي مختلف دسترسي از جمله تلفن، وب، SMS، فاکس و ديگر وسايل ارتباطي را عهده دار خواهد بود کهدر ذيل به تشريح مختصر خدمات ارائه شده توسط هر کدام خواهيم پرداخت.

Billing Center :

اهم سرويسهاي ارائه شده عبارت بودند از : ارائه ريز مکالمات، پرداختهاي الکترونيکي، تسهيل در شکل پرداخت هاي مالي مشترکين به شرکت.

Customer Care :

اهم سرويسهاي اين بخش عبارتند از:

- مکانيزاسيون و تسهيل کليه خدمات مرتبط با مشترکين از جمله واگذاري و پشتيباني سرويسها و رسيدگي به شکايات

- ارتباط Online با کليه مسئولين خدمات مشترکين

- امکان ارتباط مستقيم با Contact Center جهت پي گيري شکايات، رفع خرابيها و ...

- افزايش دقت و نظارت و سرعت بر خدمات ارائه شده به مشترکين

Contact Center :

مرکز تماس مکاني است که مشترکين با گرفتن يک شماره به آن متصل شده و انواع سرويسها را دريافت مي نمايند از جمله:

118 اطلاعات مربوط به تافن مشترکين

126 : تماس تلفن راه دور بين الملل

135: ارتباطات مردمي رسيدگي به صورتحساب و اعلام بدهي

ارتباط با امور مشترکين و متقاضيان

ارتباط با مسئولين شرکت

ارتباط با اپراتورهاي ديگر شهرها

اعلام ساعات و اوقات شرعي

مشورت در مورد سرويسها

پخش آگهي هاي تبليغاتي

خريد:

1. تقاضاي خريد توسط مديريت طرح و نظارت يا مديريت نصب توسط حوزه معاونت و برنامه ريزي و توسعه تائيد و پس از آن به تائيد معاون مالي و اداري و تدارکات مي رسد و به بودجه ارسال مي شود.

2. برگ تقاضاي کالا از واحدهاي مختلف پس از تأييد روساي واحدها و ادارات مربوطه به تائيد معاونت مالي و اداري و تدارکات رسيده به واحد حسابداري اجناس ارسال مي گردد و در واحد مذکور بررسي مي شود آيا کالا در انبار موجود مي باشد يا خير، در صورت وجود کالا در انبار مراحل صدور حواله و دريافت کالا از انبار طي مي شود. لکن در صورت عدم وجود کالا در انبار تقاضاي کالا به بودجه ارسال مي شود.

3. تقاضاي خريد و فرمهاي تقاضاي کالا (که در انبار موجود نبوده) در واحد بودجه تامين اعتبار شده و به تدارکات و پس از آن به واحد خريد و قراردادها ارسال مي گردد.

4. معاملات بيش از 70 ميليون ريال به قسمت قرادادها و معاملات کمتر از 70 ميليون ريال به قسمت خريد ارجاع مي شود.

5. بررسي توسط قسمت قراردادها و کنترل کامل بودن مشخصات فني کالا ، همچنين بررسي مي شود کالاي درخواست شده عام است يا خاص،که در صورت عام بودن مناقصه عمومي تشکيل مي شود.

6. در صورت عام بودن کالا و نياز به انجام مناقصه عمومي قسمت قراردادها درخواست انتشار آگهي صادر که پس از تائيد معاونت مالي و اداري به روابط عمومي ارسال مي شود، روابط عمومي نيز اقدام به صدور سه نسخه رونوشت آگهي مي نمايد که يک نسخه آن را بايگاني مي نمايد و يک نسخه جهت درج در روزنامه به اداره ارشاد و نسخه ديگر به قسمت قراردادها ارسال مي گردد.

7. قسمت قراردادها پس از دريافت رونوشت آگهي اقدام به تنظيم اسناد مناقصه شامل : 1- شرائط مناقصه 2- طرح قراردادها 3- مشخصات فني کالا (روي برگ درخواست خريد کالا مشخص گرديده است) ، مي نمايد.

8. فروش اسناد مناقصه توسط قسمت قراردادها انجام مي گيرد.

9. تشکيل کميسيون معاملات با حضور : 1- مدير عامل 2- يک عضو هيئت مديره 3- نماينده واحد حقوقي 4- نماينده متقاضي کالا از قسمت برنامه ريزي 5- ذيحساب (مدير مالي) 6- مدير تدارکات 7- رئيس اداره خريد و قراردادها (موارد 6 و 7 در سال مالي 82 حذف گرديده است)

10. تکميل صورت جلسه کميسيون معاملات در يک نسخه و تاييد توسط کليه اعضاء کميسيون.

11. ارسال فرم صورت جلسه، اسناد مناقصه و پروژه هاي شرکت در مناقصه به قسمت قراردادها و بايگاني در اين قسمت (قراردادها)

12. قسمت قراردادها طي نامه به برنده مناقصه ارجاع سفارش مي نمايد.

13. قسمت قراردادها اقدام به انعقاد قرارداد با برنده مناقصه مي نمايد. در سه نسخه 1- طرف قرارداد 2 و 3 – قراردادها که به تائيد مدير تدارکات نيز مي رسد.

14. طي نامه فسخ قرارداد امضاء شده توسط فروشنده به همراه ضمانتنامه براي تأئيد نزد مديرعامل و عضو هيئت مديره ارسال مي گردد و متعاقبا به قسمت قراردادها ارجاع مي شود.

15. از قرارداد مذکور کپي اخذ مي شود و نسخه هاي اصلي 1- فروشنده 2- قراردادها 3- متقاضي کالا و کپي ها جهت 1- اداره امور اقتصادي و دارائي 2- سازمان تامين اجتماعي 3- ذيحسابي ، متعاقبا پرداختها 4- مميزي 5- بودجه 6- واحد حسابرسي داخلي ارسال مي گردد.

16- در زمان تعيين شده کالا به انبار ارسال و صورت جلسه تائيد فني کالا طبق قرارداد صادر مي گردد. 1- قسمت قراردادها 2- انبار

17. رسيد انبار صادر و به تائيد تحويل دهنده کالا و انباردار مي رسد. تفکيک رسيدها 1- انبار 2- حسابداري اجناس 3- قراردادها 4- حسابدار اجناس

18. بر روي رسيد انبار (نسخه هاي اول و دوم) توسط انباردار کدگذاري و ثبت مبلغ ريالي کالا بر اساس فاکتور فروش انجام مي گيرد. (ثبت ريالي رسيد توسط واحد حسابداري اجناس از روي مدارک ارسالي از واحد خريد/قراردادها صورت مي پذيرد)

19. رسيدهاي انبار جهت ثبت در کاردکس انبار به قسمت کاردکس ارسال مي شود که پس از ثبت نسخه اول بايگاني و نسخه دوم به حسابداري اجناس ارسال مي شود. (ثبت کاردکس سيستماتيک پس از صدور رسيد انبار)

20. ثبت تعدادي کالاهاي مندرج در رسيد انبار در دفتر حسابداري اجناس و بايگاني رسيد انبار در حسابداري اجناس

21. سند حسابداري قسمت پرداختها به حسابداري اجناس ارسال مي شود و ثبت ريالي سند حسابداري در قسمت ريالي دفتر اجناس ثبت مي گردد، پس از کدگذاري کالا به قسمت پرداختها ارجاع و در آن قسمت اطلاعات در کامپيوتر پاسخ مي گردد.

22. برگ يک سند حسابداري در قسمت دفترداري و سند حسابداري و ضمائم در حسابداري بايگاني مي شود.

23. ارسال يک نسخه از رسيد انبارها، يک نسخه صورت جلسه تأئيد فني به قراردادها و دريافت فاکتور از فروشنده، تنظيم و مطابقت اسناد هزينه (رسيد انبار، تاييد فني، فاکتور فروش، تصويرقرارداد و تقاضاهاي اوليه کالا) رونوشت، درخواست کالا، فاکتور فروش و اصل قرارداد و رونوشت نامه ارسالي ذيل

24. تنظيم نامه کتبي براي پرداخت وجه توسط قراردادها و تائيد توسط مدير تدارکات و ارسال جهت تائيد معاونت مالي و اداري و تدارکاتي، مدارک فوق ضميمه نامه شود.
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 1769 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:156 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: