گزارش کاراموزی تاريخچه تاسيس شركت ايران خودرو،ايران ناسيونال سابق
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش کاراموزي تاريخچه تاسيس شركت ايران خودرو،ايران ناسيونال سابق در 21 صفحه ورد قابل ويرايش
تاريخچه تاسيس شركت ايران خودرو( ايران ناسيونال سابق)
شركت سهامي عام كارخانجات صنعتي ايران خودرو با هدف انجام امور توليدي و صنعتي براي تأسيس كارخانجات اتوبوسسازي و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبيل و توليد محصولاتي از اين قبيل در تاريخ 27 مرداد ماه 1341، با سرمايه اوليه يك صد ميليون ريال و تعداد يك هزار سهم، يك هزار ريالي به ثبت رسيد و از مهرماه 1342 عملاً فعاليت خود را با توليد اتوبوس آغاز كرد
براساس اساسنامه شركت كه در تاريخ هيجدهم آبان ماه 1354 در مجمع عمومي فوقالعاده به تصويب رسيد، سرمايه شركت مبلغ دوهزار ميليون ريال برآورد شد كه اين مبلغ تا سال 1357 به بيش از 13 ميليارد ريال افزايش يافت. به استناد صورت جلسه مجمع عمومي فوقالعاده مورخ 30/3/1357 سرمايه شركت ايران خودرو از مبلغ 13 ميليارد و 440 ميليون ريال به مبلغ 15 ميليارد و 680 ميليون ريال منقسم به 15 ميليون و 680 هزارريال سهم يك هزارريالي افزايش يافت.
ايران خودرو از اولين شركتهايي بود كه قانون گسترش مالكيت واحدهاي توليدي را به نحو كامل اجرا كرد و 49 درصد سهام آن به كاركنان و مردم واگذار گرديد. اين شركت به موجب بند الف، قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران مصوب سهام 16/4/1358 شوراي انقلاب اسلامي به اعتبار نوع صنعت، ملي اعلام شد و به موجب مصوبه 28/2/1365 هيئت وزيران. سهام شركت از طرف دولت با نام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صادر شد و تحت پوشش اين سازمان با مديريت منتخب دولت به كار خود ادامه داد. شركت سهامي عام كارخانجات صنعتي ايران ناسيونال با مجوز صادره از سوي هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در تاريخ 27/2/1362، به نام شركت ايران خودرو “سهامي عام” تغيير يافت.
در تاريخ 20/11/1370 طي مصوبهاي از سوي هيئت دولت اسامي و شرايط فروش سهام شركتهايي را كه ميتوانستند به بورس بروند تعيين شد و ايران خودرو اولين شركت خودروسازي بود كه توانست خود را با بازار بورس تطبيق دهد. براساس اعلام سازمان مالي در مرداد ماه سال 1372 سرمايه شركت بالغ بر 57 ميليارد ريال و تعداد سهام 57 ميليون سهم نيز بوده است و كل سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
ساخت سواري.
بر اساس قرار دادي با كارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه كرايسلر ايران خودرو موفق به دريافت مجوز مونتاژ اتوموبيل هيلمن هانتر و ساخت آن در ايران به نام پيكان شدو بر اساس پروانه مورخ 25 اسفند ماه 1344 وزارت اقتصاد به كارخانجات صنعتي ايران ناسيونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتوموبيل پيكان اقدام كند
. در سال 1346 تأسيسات اتومبيلسازي پيكان با ظرفيت اوليه سالانه توليد 6 هزار دستگاه در سالن توليد پيكان استقرار يافت و پس از افتتاح اين سالن در تاريخ 23/2/1346، اولين اتومبيلهاي سواري با امتياز ساخت گروه سواري روتس سابق (كرايسلر بريتانياي فعلي) به توليد رسيد.
اولين اتومبيلي كه در سال 1346 ساخته شد “پيكان” بود كه در دو مدل دولوكس و كارلوكس به بازار عرضه شد. در اين سال وانت پيكان و تاكسي پيكان هم به آن اضافه شد و در سال 1347 و 1348 علاوه بر اين سه نوع، پيكان كار هم به بازار عرضه شد و پيكان اتوماتيك نيز در سال 1349 به توليدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پيكان توليد ميشد: دولوكس، وانت، كار، جوانان، تاكسي و اتوماتيك.
پس از تعطيل خطوط توليدي شركت تالبوت و لغو قرارداد بين آنان براي تأمين قطعات قواي محركه در سال 1364، استمرار توليد پيكان در داخل كشور در دستور كار قرار گرفت. پس از تحقيقات و مطالعات گسترده، استفاده از نيروي محركه جديد به جاي نيروي محركه اصلي پيكان مورد تأييد واقع شد. براساس قراردادي با شركت فرانسه، اين شركت توافق نمود نياز ايران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سيستم تعليق پژو 504 براي نصب بر روي بدنه پيكان فعلي به مدت شش سال تأمين نمايد.
در اين راستا موتورهاي مصرفي در اتومبيلهاي پژو 504 L، گيربكس اصلاح شده پژو 504 (با پوسته 505) و ميل گاردان سواري 504 به عنوان نيروي محركه جديد انتخاب شد. اين خودرو جديد با بدنه پيكان و نيروي محركه پژو 504 (با حجم 1796 سيسي و با قدرت 73 اسب بخار) تحت عنوان پيكان 1800 در خط توليد قرار گرفت. با اجراي اين طرح علاوه بر اين عملكرد پيكان بهبود يافت، از مصرف سوخت آن به ميزان 30% كاسته شد و قدرت خودرو نيز به ميزان تقريبي 20% افزايش پيدا كرد.
خط توليد پيكان 1800 در تاريخ 13/9/1369 توسط رياست جمهوري كشورمان افتتاح شد. با توجه به قدمت طراحي بدنه پيكان و خارج از رده بودن تكنولوژي ساخت آن و نياز شديد به سرمايهگذاري مجدد براي قالبهاي بدنه و تجهيزات موردنياز، ايران خودرو تصميم گرفت و از سال 1368 پژو 405 را در مدلهاي GL و GLX توليد كند. اين خودرو در سال 1987 ميلادي با مدرنترين تكنولوژي به عنوان جديدترين مدل توسط پژو به بازار عرضه شد و در سال 1988 ميلادي به عنوان بهترين اتومبيل سال در اروپا و همچنين به عنوان اتومبيل وارداتي به آمريكا انتخاب شده بود.
خطوط جديد توليد پژو 405 نيز در تاريخ 13/9/1369 توسط رئيسجمهور كشورمان افتتاح شد.
در ادامه مطالعات و اقدامات لازم براي توسعه ساخت داخل،
اقدام به خريد بخشي از ماشينآلات توليدي شركت تالبوت تا پس از بازسازي و راهاندازي، از آنها براي آموزش تكنولوژي نيروي انساني، ارتقاء و تعميق تكنولوژي خودروسازي و فعاليت فني مهندسي مربوطه در كارخانههاي ايراني، توليد قطعات يدكي قواي محركه پيكانهاي موجود و توليد قطعات يدكي خودروهاي آتي استفاده كند.
پس از راهاندازي و بهرهگيري از ماشينآلات خريداري شده از شركت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ايران، پيكان 1600 پس از مدتي توقف در شهريور ماه 1371 دوباره توليد شد
در همين راستا ايران خودرو در سال 1377 ؛ ؛پارس و در سال 1380 خودروهاي ؛
؛ پارس و در سال 1380 خودروهاي پژو 206 و همچنين سمند را نيز به بازار ارائه نمود.RD
كارخانه لوازم تكميلي و تزئيني
اين كارخانه با نام كارخانه صندليسازي در سال 1342 شروع به فعاليت كرد. اين كارخانه از تاريخ 19/10/1368 به كارخانه توليد لوازم تكميلي و تزئيني تغيير نام داد و در حال حاضر تحت همين عنوان مشغول به فعاليت است. مراحل اين كارخانه عبارتنداز اسكلتسازي، رنگ، تودوزي، رويه و مونتاژ رويه با اسكلت صندلي. لازم به ذكر است كليه قطعات تزئيني داخل اتوبوس، مينيبوس، سواري و وانت نيز در اين كارخانه ساخته و همچنين روزانه 140 دستگاه جلو داشبورد سواري و وانت در اين كارخانه توليد ميشود.
كارخانه قالب و جيك
اين كارخانه در سال 1344 در زمينه تعمير قالبها و با نام واحد تعميرات فعاليت خود را شروع كرد و تا سال 1360 به صورت پراكنده در قسمت مهندسي سواري سازي شمالي و پرس شاپ مستقر بوده است. در سال 1360 تأسيسات جيگسازي در قسمت جنوبي شركت احداث شد و ادارهاي تحتعنوان طراحي و ساخت متشكل از سالنهاي تراشكاري، قالبسازي، جيگسازي و واحد طراحي و مهندسي و تعميرات قالب ايجاد شد. اهم فعاليتهاي اين اداره شامل ساخت قطعات تراشكاري، سرههاي نقطه جوش، نوسازي قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمير قلابها و جيگها مورد نياز شركت بود.
پس از عدم تمركز در سال 1365 با اجراي سياست استقلال و خودگرداني، اين اداره به نام كارخانه قالب و جيگ تغيير نام داد و با استقرار در قسمت شمالي شركت، فعاليتهاي خود را در زمينههاي قالبسازي، ماشينكاري، جيگسازي طراحي و مهندسي و نگهداري و تعميرات گسترش داد.
كارخانه برش و پرس
اين كارخانه، پس از تأسيس شركت، با خريد قيچيهاي برقي آلماني، در سال 1345 با هدف توليد قطعات برش، پرس، خمي شاسي و بدنه سواري پيكان، مينيبوس و اتوبوس فعاليت خود را آغاز كرد. پرسهاي كوچك پس از قيچيها و نوردهاي برقي نصب و راهاندازي شد. با ورود قالبهاي بدنه خودرو، نصب پرس كه از سالهاي 46-1345 شروع شده بود سرعت بيشتري به خود گرفت.
در سال 1355 سالن جديدي با پرسهاي مكانيكي سنگين (آلماني و انگليسي) راهاندازي شد.
در حال حاضر كارخانه برش و پرس با حدود 000/100 مترمربع مساحت در شمال شرت ايران خودرو، با بيش از 80 دستگاه پرس 10 تن تا 1600 تن در انواع هيدروليكي، مكانيكي، يك پايه دو پايه يك عمله و دوعمله و 60 دستگاه انواع قيچي، خمكن، نورد و چكش به عنوان يكي از بزرگترين واحدهاي پرسكاري در ايران مشغول فعاليت است.
كليه قطعات اسكلت سواري، مينيبوس و اتوبوس توسط 2000 قالب در اين كارخانه توليد ميشد. 70 درصد اين قالبها ساخت آلمان و بقيه در كارخانه قالب و جيگ ساخته شده است. وزن بعضي از اين قالبها به حدود 30 تن ميرسد. اين كارخانه قادر است روزي 200 تن ورق را به صورت قطعه آماده تحويل نمايد. ورقهاي مورداستفاده از ژاپن و آلمان به شكل كوئل و شيت خريداري و در قسمت كوئل بري به صورت طولي و عرضي بريده و آماده ميشود. كارخانه برش و پرس شامل واحدهاي توليد، تعميرات و نگهداري، مهندسي، خدمات و پشتيباني، برنامهريزي و كنترل توليد و كنترل كيفيت است.
سال شمار توليد انواع سواري
1346) سواري پيکان در مدلهاي دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان وتاكسي بار با
حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سي سي.
1348) اولين اتومبيل پيکان ، ساخت در ايران خودرو
1369) سواري پژو 405 در مدلهاي Gl & GLX با حجم موتور 1580 سي سي
1374)سواري پژو 405 در دو مدل دنده اي و اتوماتيک باحجم موتور2000سي سي
1374) سواري پژو 205 مدل GR با حجم موتور 1360 سي س
1374)سواري پژو RD با حجم موتور 1600 سي سي
1377)سواري استيشن پژو 405-با-حجم-موتور 2000 سي سي
1378)پارس با حجم موتور 1800 سي سي
1379)توليد آزمايشي سمند (پروژهX7 ) با حجم موتور1800 سي سي و سيستم انژکتوري
1380)پژو 206-باحجم-موتور 1400 سي سي
1380)افتتاح خط توليد سمند با حضور