گزارش كارآموزي سيستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش كارآموزي سيستم جرقه در نمايندگي پارس خودرو در 43 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

سيستم جرقه 1

پمپهاي سوخت 5

وقتي كه توانايي موتور كم است 10

پمپ سوخت الكتريكي 14

پيچ كاربراتور 19

ترموستات 22

تعمير سوپاپ و سر سيلندر 26

چرخ دنده هاي جلو موتور و تنظيم آنها 31

تعمير شاتون ، ميل لنگ و ياتاقان 39

كليات مربوط به ميل لنگ 48

جوشكاري ميل لنگ هاي شكسته 59









سيستم جرقه – قسمت شمع ها

ميزان كار آيي شمع ها بطور معمول 10000 مايل مي باشد اما توصيه مي شود كه هر 3000 مايل يك بار شمع ها را باز كرده و آنها را تميز و بررسي كرده و مجدداً ببنديد و يا همچنين در اكثر مواقعي كه موتور شرايط كار كرد خوبي ندارد . اكثر شمع هاي امروزي به طور يك تكه ساخته شده جنس عايق آنها سراميك بوده و از بدنه اي محكم و پر قدرت برخوردارند . براي باز كردن شمع ها به روش زير عمل كنيد :

ابتدا وايرهاي ولتاژ بالا را از شمعها جدا كرده و واير مربوط به هر شمع را علامت بزنيد همواره دقت داشته باشيد كه وايرها را با وسايل نوك تيز علامت گذاري نكنيد زيرا ممكن است لايه هاي محافظ عايق شمع ها آسيب ببينيد ، اگر شمعها قبلاً درست بسته شده باشند باز كردن آنها آساني مي باشد . توصيه اكيد آن است براي باز كردن شمع ها از آچار بكس ، رينگي يا آچار مخصوص شمع استفاده كنيد . در هنگام استفاده از آچار ها دقت كنيد كه درست تا انتهاي در شمع فرو رفته باشند و به طور اريب (به سمت يك طرف) قرار نگرفته باشند زيرا اين كتر باعث ضربه زدن به عايق (چيني يا سراميك) شمع خواهد شد . بعد از باز كردن شمع ها و وارسي نمودن و ان را تميز كرده ، مقدار دهانه شمع را بررسي كنيد . (بافيلر مخصوص شمع ) سپس قبل از بستن شمعها رزوه هاي آنها را با روغن موتور مقدار چرب كرده و آنها را ببنديد .

براي بستن شمعها به طريقه زيرعمل كنيد :

- تا جايي كه ممكن است شمعها را با دست سفت كنيد .

- سپس با استفاده از يك آچار مناسب (طبق دستور العمل هاي سازنده ) آنها را سفت كنيد . هيچگاه شمعها را بيش از حد سفت نكنيد .چون در اين صورت در هنگام سرويس بعدي براي باز كردن آنها با مشكلات زيادي مواجه خواهيد شد . لازم به ذكر مي باشد كه در موتور هايي با آلياژهاي سبك اينكار باعث زدن به رزوه ها شده و ممكن است است صدمات جبران ناپذيري را به موتور وارد مي كند .

بعد از تعويض شمعها اطمينان حاصل كنيد كه از شمعها يكسان (پايه كوتاه يا پايه بلند ) استفاده مي كنيد . اين مسئله خصوصاً در مواقعي كه از يك جنس مختلف قرار است استفاده شود . اهميت زيادي پيدامي كند .

بستن شمعها اشتباه ممكن است خصوصاً در سرعتهاي بالا مشكلات عديده زيادي را فراهم آورد . در اشكال زير مراحل پاك كردن شمعها را مشاهده مي كنيد .

8- براي جيلوگيري از ورود ذرات معلق به درون سيلندر كه باعث صدمه زدن به موتور مي شود . هنگام باز كردن شمع ابتدا اطراف آن را با يك برس نرم تميز كنيد .

9- براي باز كردن شمع حتماً از آچار رينگي يا بكس استفاده كرد و آنها را خوب جا بزنيد ، دقت كنيد كه بدنه عايق بدنه شمع آسيب نبيند .

10- بدنه رزوه شده شمع را بايد با يك برس نرم روغني شده در يك ظرف سفيد پاك كنيد . استفاده از برس سيمي توصيه نمي شود .

11- قبل از تنظيم دهانه شمع ابتدا با يك وسيله خاص مقداري الكترود را خم كنيد . از نيروي خيلي زياد استفاده نكنيد.

12- هر گونه مواد زايد را از سطح شمع و مركز الكترودها پاك كنيد تاجايي كه كاملاً تميز شود .

13- حال به آرامي الكترود منفي را تا جايي كه توسط شركت سازنده معرفي شده برگردانيد . براي اينكار مي توانيد از يك فيلر سخت استفاده كنيد .
بررسي نقايص فني شمعها

1- شمع سالم : نوك عايق تميز مي باشد و بر نگ قهوه اي روشن مي باشد . هيچ روغن يا كربن اضافي در روي آن نيست و الكترودها نيز سائيده نشده اند

2- شمع روغني : روغن زياد روي شمع نشانگر سائيدگي رينگها و يا چسبيدن سوپاپ ها باشد در بعضي از مواقع استفاده از يك شمع داغتر مشكل را حل مي كند .

3- شمع دوده اي : يك مخلوط غني به علت عدم صحيح كار كردن سيستم سوخت رساني مي باشد يا به علت استفاده زياد از ساسات .

4- عايق دودهاي :ريتارد بودن يا مخلوط ضعيف باعث بيش از حد داغ شدن عايق شمع مي شود .

5- الكترود اي فرساييده شده : افزايش دماي حاصله باعث خورده شده الكترود دماي حاصله باعث خورده شده الكترود ها مي شود . شمعها در چنين صورتي باعث تعويض گردد .

6- شمع شل بسته شده : در چنين حالتي گرما باعث خراب شدن رزوه ها مي شود . در چنين حالتي شمعها را مجدداً تميز كرده و ببنديد .

7- شمع رسوب كرده (حالت1) : در چنين مواقعي شمعها بايد هر 3000 مايل يكبار تعويض شوند .

8- شمع رسوبي (حالت 2) : ذرات اين شمع رسوب كرده ولي نيستند در چنين حالتي ذرات را – پاك كرده و مجدداً شمع را ببنديد .

9- شمع رسوبي (حالت 3) : با تداوم استفاده حالت دوم ذرات ذوب شده ممكن است باعث اشتعال شده و ممكن است باعث اشتعال غير هماهنگ در محفظه بشوند .

10- شمع رسوبي (حالت 4) : تشديد سوم كار آيي جايي خواهند رساند كه شمع بايد حتماً تعويض شود .

11- شمع رسوبي (حالت 5) : آخرين مرحله شمعهاي رسوبي اين است كه ذرات كاملاً به بدنه شمع مي چسبند . شمع بايد حتماً تعويض گردد .

12- شمع ساييده شده : تمامي شمعها را هر 1000 مايل يكبار حتماً تعويض كنيد . البته هر شمعي كه سائيده شده است .

پمپهاي سوخت (بنزيني) :

پمپ بنزيني مكانيك :

عملكرد : در تحول ضربات مكشي ، چرخش خارج از مركز ميل بادامك باعث مي شودكه بازوهاي متحرك كه ديافراگم را به طرف بالا مي رانند حركت كنند و باعث مي شود كه سوخت كه به دريچه ورودي يك راهه رانده شود . اين مكش باعث بسته شدن دريچه خروجي مي گردد. در طول برگشت ضربات ، ديافراگم توسط يك فنر به سمت پايين مي رود . فشار سوخت باعث باز شدن دريچه هاي خروجي مي شود و دريه ورودي را مي بندند . سپس سوخت از دريچه خروجي وارد كاربراتور مي شود .

عملكرد بخش خلاء :

اين بخش تركيبي از پمپهايي است كه با يك سرعت ثابت عمل مي كند و خشك كنندهاند . چرخش ميل بادامك خارج از مركز در اين پمپها باعث مي شود كه بازوي پمپ فعال شود و حلقه را حركت دهد به سمت پايين ديافراگم براند و هوا را در محفظه خلاء و توسط دريچه ان وارد كند و موتور را خنك كند . در ضربه برگشتي بازوي پمپ ، ديافراگم به طرف بالا حركت مي كند و يك محفظه خلا را ايجاد مي كند. اين بخش به صورت خلاء عمل مي كندو هوا را از دريچه ورودي محفظه هوايي مي گذرد .

عملكرد پمپ بنزيني :

لازم است كه پمپ بنزين سوخت كافي را براي موتور و تحت شرايطي كه موتور كار مي كند و فشار را در خط ميان پمپ و كاربراتور به گونه اي نگهدارد كه سوخت حرارت نبيند و مانع از ايجاد بخار شود .

فشار پمپ سوختي باعث مي شود كه كاربراتور دريچه سوزني آن خاموش باشد و باعث شود كه گازوئيل زيادي در محفظه مسطح وارد شود و باعث افزايش مصرف گازوئيل گردد .

آزمايش پمپ سوخت :

اين پمپ مي تواند با سنجش فشار و بررسي لوله خرطومي و پيمانه ها بررسي شود . با اين وسايل مي توان پمپ سوخت را بررسي كرد و ديدكه آيا گازوئيل كافي و در يك فشار مناسب وارد موتور مي شود يانه .

آزمايش فشار :

براي انجام آزمايش فشار ، بايد لوله سوخت را از كاربراتور (ورودي) قطع كرد و آن را به معيار فشار (وسيله) و لوله خرطومي ميان ورودي كاربراتور وصل كرد . . وقتي موتور روشن است فشاررا بخوانيد . اين فشار مي تواند در هر بخش ماشين بسته به مدل پمپ و ماشيني كه اين پمپ رادارد ، غرق كند . فشار بايد ثابت بماند و باز به صفر به آرامي برگردد. (وقتي موتور خاموش مي سوزد).

آزمايش حجم وتوانايي :

براي اين آزمايش ، لوله خرطومي را به گونه اي به پمپ وصل كنيد كه پمپ گازوئيل را به همان اندازه مصرف كاربراتور بفرستد . موتور بايد با يك سرعت آرام روشن شود و بايد زمان اندازه گيري گردد . به طور ميانگين اين كار 20 تا 30 ثانيه طول مي كشد كه بستگي به پمپ دارد كه دارد آزمايش مي شود .

وقتي كه فشار كم است :

فشار كم نشانگر پوسيدگي يك قسمت و فشار زياد نشانه پوسيدگي تمام قسمته هامي باشد . (شكستگي ديافراگم ، كثيفي دريچه ها يا چسبنده بودن دريچه ها .)معمولاً پوسيدگي پمپ در بخش بازوي متحرك و سنجاق محور در بخش اتصالي ديده مي شود . مشص است كه پوسيدگي بسيار جزئي باعث كاهش ضربه به ديافراگم مي شود . بخشهاي پوسيده بايد تعمير و جايگزين شوند. ميله اي كه ديافراگم را به طرف بالا ني راند داراي دريچه روغن است و باعث مي شود كه بخار روغن داغ از بخش اتصال هندل به ديافراگم خارج شود. اگر اين سر پوش صدمه ببيند ، بخارهاي روغن باعث كوتا شدن عمر ديافراگم مي شوند .

در سه حالت اول – پوسيدگي يك قسمت ، پوسيدگي جزئي همه قسمتها و شكستگي ديافراگم – با استفاده از وسيله مشخص مي شود ولي سوخت بد و بي كيفيت باعث ايجاد مشكل در دريچه ها مي شود .





11 ـ سنگ زدن ميل لنگ

پس از شستشوي ميل لنگ و اندازه گيري قطر ثابت ها و متحرك ها ، ميزان سا ئيدگي و هم چنين تعداد دفعاتي را كه ميل لنگ قبلاً سنگ خورده است ( مثلاً تعمير اول يا دوم يا …) مشخص مي كنند . حالا بايستي تصميم گرفته شود كه تا چه اندازه ثابت ها و متحرك ها سنگ زده شود .

سپس ميل لنگ را بوسيله دو سه نظام به دستگاه ميل لنگ تراش مي بندند . بطوريكه نيمي از ضخامت فلنج ميل لنگ بوسيله سه نظام گرفته شود و سر ميل لنگ نيز همين طور در ابتداي فك هاي سه نظام بسته شود .

براي سنتر كردن ميل لنگ بايد ابتداء از متحرك ها شروع نمود . زيرا اگر اول ثابت ها سنگ زده شود . پس از سنگ زدن متحرك ها و تمام شدن كار ، ثابت هاي ميل لنگ خارج از مركز خواهد بود .

پس از بستن ميل لنگ بر روي فك هاي سه نظام ، فك ها را كاملاً سفت ننموده و ابتداء پايه جناغي را در زير يكي از متحرك ها ( معمولاً نزديك به وسط ميل لنگ ) قرار ميدهند .

با شل نمودن فك هاي سه نظام ، متحرك فوق بايستي كاملاً روي جناغي نشسته باشد . در اين صورت ميتوان گفت كه ميل لنگ تقريباً سنتر شده است . سپس با استفاده از ميكرومتر ساعتي پايه دار كه بر روي ميز دستگاه قرار گرفته ، عمل سنتر كردن ميل لنگ را بطور دقيق انجام ميدهند .

ميل لنگ روي دستگاه ممكن است چهار حالت زير را داشته باشد :

عقب يا جلو ( خارج از سنتر افقي ) ، بالا يا پائين ( خارج از سنتر عمودي )

براي سنتر كردن افقي ، ساعت پايه دار را روي ميز دستگاه قرار داده و نوك ميله ساعت را با لنگ متحرك تماس ميدهند . عقربه ساعت را روي صفر گذاشته ، با حركت ميل لنگ مقدار انحراف متحرك را مشخص مي كنند . سپس مقدار انحراف را به دو تقسيم نموده و باندازه نصف رقم انحراف ،در جهت عكس ، سه نظام را بوسيله دسته مربوطه مي چرخانند .

براي سنتر كردن عمودي نيز با همان روش فوق عمل نموده ، ميل لنگ را چرخانيده و در جهت ، عمود مقدار انحراف را اندازه ميگيرند . سپس با استفاده از پيچ بالاي كله گي ، متحرك ميل لنگ را بطور عمودي سنتر مي نمايند .

لازم بياد آوري است كه درجات بالاي دو كله گي بايستي كاملاً در يك حد معيني ( شماره معين ) قرار گيرند . در غير اينصورت لنگ متحرك ميل لنگ نسبت به ثابت ها حالت تراز نخواهد داشت . پس از تمام شدن عمل سنتر كردن ، بوسيله ، اهرم هيدروليك كه در قسمت جلو دستگاه قرار گرفته است .

سنگ را تا آخرين نقطه حركت خود به سمت جلو ميآورند . سپس بوسيله فرمان دستي كه در سمت راست دستگاه ميل لنگ تراش واقع است ، سنگ را آنقدر به سمت جلو ميآورند تا بفاصله تقريباً نيم ميليمتر از لنگ متحرك ميل لنگ قرار گيرد . حالا لينت را بر روي دستگاه قرار ميدهند ( در ميل لنگ هائي كه سنگين بوده و طول آنها بيشتر است ، براي از بين بردن لرزش و احياناً دو پهن شدن لنگ ها از وسيله اي بنام لينت استفاده ميشود ) . ضمناً نوك ميله ساعت فك دار بالاي سنگ را ، بر روي لنگ متحرك طوري تكيه ميدهند تا عقربه كوچك يكي دو مرتبه گشته و عقربه بزرگ تقريباً بميزان كمتر از يك تعمير ( 10 0/0 اينچ يا 25/0 ميليمتر ) قرار گيرد .

حالا ميتوان گفت كه لنگ متحرك سنتر بوده ، لينت نصب شده ، ساعت بالاي سنگ ، روي متحرك قرار گرفته و سنگ آماده كار مي باشد . لذا دستگاه را روشن كرده تا از چرخش صحيح سنگ و ميل لنگ اطمينان حاصل شود . ضمناً با روشن كردن دستگاه ، پمپ آب و صابون نيز شروع بكار ميكند .

ابتداء بوسيله فرمان دستي ،سنگ را جلوتر ميآورند تا با سنگ زدن ، مقدار خارج از مركز بودن از بين رفته و بصورت دايره در آيد ( بار دادن علاوه بر فرمان دستي بوسيله تكمه ذره بار نيز انجام ميگيرد ) . در اينحالت بايستي لينت را بر روي لنگ مربوطه بطور مماس قرار داد تا از لرزش ميل لنگ جلوگيري شود . سپس باندازه درجات ساعت ، لنگ را بطور كامل سنگ مي زنند . در حاليكه سنگ در جا گردش مي كند ، بوسيله فرمان دستي كه در سمت چپ دستگاه واقع است ، ميل لنگ را حركت افقي ميدهند تا تمام سطح لنگ بطور يكنواخت سنگ بخورد . بوسيله ميكرو متر ، قطر لنگ مورد نظر را اندازه گرفته و براي تعمير اول كه اندرسايز ان 0 1 0/0اينچ يا( 25/0ميليمتر ) مي باشد از قطر استاندارد كم كرده و با هم مقايسه مي كنند . رقم باقيمانده را تا اندازه مورد نظر روي ساعت بالاي سنگ قرار داده و بوسيله اهرم ذره بار مقدار بار لازم داده ميشود تا عقربه ساعت به صفر برسد . سپس با حركت ميل لنگ بروش فوق بقيه سطح لنگ را بطور كامل سنگ مي زنند . پس از سنگ زدن هر يك از لنگها، آنها را بوسيله دستگاه پوليش كه در بغل چرخ سنگ نصب شده، پوليش ميزنند، تا علاوه بر صيقل شدن آنها ، محل سوراخ مجراي روغن نيز صاف و گرد شود .

مثا ل ـ اگر قطر استاندارد لنگ متحرك ميل لنگي 071/3اينچ ( 78ميليمتر ) باشد قطر آن پس از تعمير اول اينچ 061/3 =010/0 – 071/3 ( 75/77 = 25/0 –78 ميليمتر )خواهد بود . لذا در وهله اول فقط 008/0 اينچ يا 05/0 ميليمتر باقيمانده را براي اطمينان كار ، جهت باز نهائي اختصاص مي دهند .

ترتيب سنتر كردن و سنگ زني لنگ هاي متحرك در يك ميل لنگ موتور شش سيلندر بشرح زير است :

در مرحله اول ، متحرك هاي 3و4را كه هر دو در وسط ميل لنگ قرار گرفته اند سنتر نوده و سنگ مي زنند .

در مرحله دوم : متحرك هاي 2و5 را بهمان روش فوق سنگ مي زنند .

در مرحله سوم ، متحرك هاي 1و6 را بهمان روش فوق سنگ مي زنند .

پس از تمام شدن عمل سنتر و سنگ زدن متحرك ها ، ثابت ها را نيز بهمان روشي كه براي متحرك ها بيان گرديد سنتر نموده ، سنگ زده و پوليش مي نمايند .

توضيح اينكه براي سنتر نمودن ثابت ها از پيچ تنظيم افقي كله گي هر طرف استفاده مي كنند .

12 ـ ترميم ياتاقان هاي ميل لنگ

علاوه بر روش سنگ زدن لنگ هاي ميل لنگ باندازه هاي آندر سايز و استفاده از پوسته هاي ياتاقان هاباهمان اندازه اندرسايز،ميتوان ثابت ها ومتحرك هاي ميل لنگ رابوسيله فلزات فولاد،كرم ،نيكل نيزپرنمود.سپس باسنگ زدن،آنهاراباندازه هاي اوليه (استاندارد)درآورده وازپوسته ياتاقالي استاندارداستفاده نمود.اين عمل سبب تقويت بيشترميل لنگ ميگردد.

پركردن ثابت ها لنگ هاي ميل لنگ بروش هاي زيرانجام مگيرد:

1-روش آبكاري برقي –درلين روش پس ازتميزكردن ميل لنگ،محل هائي كه بايستي آبكاري شوند بوسيله اسيد مخصوصي پاك نمودوبقيه نقاط ميل لنگ رابارنگ نگهداري رنگ ميزنند.سپس ميل لنگ رادرمحلول الكتروليت قرارداده وميل لنگ رابه قطب منفي الكترودوصل مي كنند.آبكاري معمولا بافولادبوده ولي ازنيكل ياكرم نيزاستفاده مي شود.

درصورت استفاده ازنيكل ،روكش بسيارسختي تشكيل ميشود كه پس ازسنگ زدن وپوليش دادن،بهترين سطح باياقاني رابه وجود مي آورد.روكش كرم نيزداراي سختي زيادي بوده ودرمقابل سائيدگي هم بيشتردوام پيدامي كند ميل لنگ موتوراتومبيل هاي مسابقه داراي قدرت وكارآئي بيشتري است ،بعضي اوقات ،سطح ثابت ها ولنگ متحرك هاي آنهاراروكش كرم مي كنند هم چنين مقاومت خيزبادامك هايي ميل سوپاپ رانيزبااين روش ،درمقابل سائيدگي بيشترمي نمايند.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 2340 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:32 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: